Skip to main content

Saya Dan MLM

Untuk orang anti MLM, tak perlu baca ni. Bukan sebab saya taknak awak kutuk saya, tapi sebab saya taknak awak buang masa fikir pasal hal saya. Nanti saya jadi perkara yang melalaikan nanti tuhan marah saya. Faham tak?


Dalam post ni, saya nak cakap pasal MLM menggunakan ilmu yang tak seberapa ni jadi kalau salah tolong tunjukkan.

Kalau nak join MLM, pertama sekali kena tahulah MLM tu apa. MLM bukan "Many Lost Money" ya. Kalau nak tahu you can go google atau tanya orang. Okay, kalau nak tanya orang, jangan tanya orang yang tak tahu pasal MLM, tanyalah dekat orang yang tahu secara betul betul. Sebab dalam kehidupan pun, kalau kau nak tanya pasal restoran Kak Limah tu sedap ke tak, kau tanya orang yang dah makan kat situ ke, atau orang yang dengar cerita je pasal kedai tu? Okay mestilah kau akan tanya dua duakan. Tapi kau rasa source mana lebih reliable? Orang yang "Aku dah makan kat situ. Makanan sedap sesuai dengan harga. Walaupun mahal sikit, sesuailah dengan harga dia", atau orang yang "Aku dengar Hawa pergi situ dia minum teh ais terus muntah mengandung ke hape entah tapi dia takde bf jadi aku rasa kedai Kak Limah tu tak bagus. Jangan pergi". Okay pandai pandailah fikir sendiri. Dan saya allergic susu kedai.

Okay sekarang dah tahu MLM tu apa, tambahlah ilmu pasal business ni supaya kau boleh buat judgement yang bagus. Nuzul bagi sebuah buku tajuk dia Parable Of The Pipeline. Mula mula memang taknak baca sebab aku tak suka buku motivasi ke, bisnes ke, atau apa apa yang isi dia tu macam bukan fiksyen. Tapi sebab dia suruh baca maka saya pun baca. Lepas tu buku ni dah ada tukar satu part dalam hidup saya sebab lepas tu saya join MLM secara tiba tiba. Heheh. Buku ni memang bagus. Nuzul punya buku masih ada pada saya dan Khamis ni maybe nak beli lagi jadi siapa siapa nak pinjam bagitahu jelah ya:)


Bila kau dah tahu segala bagai pasal MLM ni, dan berminat nak join bolehlah mula cari produk. Ada sesetengah orang produk cari dia, ada sesetengah orang dia yang cari produk. Ada banyak produk yang bagus, kerja kau cuma cari je. Kalau ambil tahu lagi banyak pasal produk yang ada, lagi bagus sebab nanti kau bolehlah buat comparison tengok produk mana yang sesuai dengan kau. Lepas tu kau kena ambil tahu pasal marketing plan dia, pasal bonus dia, pasal apa yang kau kena sacrifice, modal dan macam macam lagi. Benda ni penting okay jangan ambil mudah. Nak ambil mudah pun takpe tapi kalai kau rugim bukan salah saya dan produk dan upline dan downline dan semestinya bukan salah ibu mengandung. Hahaha okay tak lawak.

Untuk join, kau kena tahu atleast yang basiclah. Dalam subjek yang aku belajar pun dia ada cakap,  kalau kau ada basic, kau akan lagi senang nak belajar berbanding bila kau belajar benda baru. Jadi basic itu penting. Jangan main terjun je kalau tak kau akan rugi macam saya masa mula mula join MLM dulu. Okay? 

Dah join, bolehlah mula pergi training. Muaz cakap pergi training ni macam sembahyang Jumaat. Wajib pergi every week. Tapi kalau kau tak berkemampuan, janganlah paksa diri. Hidup ni kan kena sederhana. Haha. Tapi lagi banyak kau pergi, lagi baguslah. Lepas tu kau kenalah sabar dan istiqamah. Kalau tak dapat duit dalam masa terdekat, jangan risau. Benda ni ambil masa. Samalah macam kau exercise, setakat sebulan dua takdenye kau tiba tiba kurus nak mampus. 

Yang paling penting focus. Focus ni macam niatlah. Saya nak join MLM sebab saya nak bantu mak saya yang asyik cakap tak larat nak tunggu anak dia graduate supaya dia tak payah kerja dah. Haha. Macam solatlah, kau kan kena niat dulu. Kalau kau tak niat, kau sembahyang untuk apa? Betul tak? Okay sampai sini jelah saya nak cakap ni. Saya cakap sebab taknak ada kawan kawan masuk MLM lepas tu rugi lepas tu sedih. Kasihan mereka nanti. Okay till then byebye :)

Nak tau pasal MonaVie call lah saya (0122881452/0193924917)
(kalau ada orang cakap sudah sudahlah tu promote monavie, dengar cakap saya pulak. Saya tak promot saya tak kaya. Saya tak kaya awak ketawakan saya. Jadi just bear with me hihihi )

Comments

Anonymous said…
sorry if in anyhow, i offend you with my comment. im not literally wealthy or neither am i poor. but for me, mlm is more of like a pyramid scheme.do you really really think with mlm you can help your family? and the money you got is it of source it can be trusted?im not against you with what you are doing.im sorry again if i offended you.im just sharing what i think and do correct me if im wrong. cheers :)
Hawa Power said…
thanks for the comment :)

I have explained earlier that if you want to join this business, you have to learn more about the business. There are many types of MLM but the most popular one is the pyramid scheme. Why? because Many Lost Money there. And pyramid scheme is seriously bad so never join that kind of business. :)

everyone have their own opinion so its okay:)

Popular posts from this blog

The Vampire Who Ate Garlic For Breakfast

Past tense . Vampire died after that. Poor Vampire:( Putar balik masa. 2 jam sebelum Vampire mati. Vampire masuk bilik tak perlu buka pintu. Bilik Vampire takde pintu. Dia dah pecahkan satu masa dulu. Sebab masa tu dia tergopoh gapah balik rumah tak sedar hari dah nak siang. Masa tu nasib Vampire baik. Kalau tak dia dah jadi debu dah terkena sinaran sang mentari. Masa Vampire masuk bilik, dia tengah fikir nak makan apa. Vampire perut macam buaya, makan tak kira masa. 1 jam 45 minit sebelum Vampire mati. Vampire tukar baju. Lambat lagi sang mentari nak datang. Vampire teruja bila fikir balik macam mana dia selamatkan diri dari sang mentari. Vampire senyum seorang diri sambil cari surat khabar hari itu. "Rm75 ribu duit syiling dianggarkan hilang". Itu cerita besar hari ini. Vampire nampak banyak gambar orang. Dia baca surat khabar macam Jenab tengok buku menu masakan. Telan air liur sepanjang masa. 1 jam 20 minit sebelum Vampire mati. Vampire pergi dapur nak tengok

Metafora

Mungkin kau patut marah Tuhan sebab jauhkan diri kau daripada maksiat. Mungkin jugak kau patut marah aku sebab doakan kau agar kau jauh dari maksiat. Mungkin kau patut marah aku, mak kau, kawan kawan kau dan adik beradik kau sebab doakan agar kau dapat yang terbaik dalam hidup. Maaf sebab tak pernah cakap amin dekat doa yang kau suruh aku aminkan. Makanan yang halal senang nak cari, rezeki yang halal tu yang susah kau nak tentukan. Makan nasi guna duit haram pun tak halal jugak. Masih belum terlewat.

Buka Mata Buka Minda

Okay sekarang cuba tengok blog ni, cari apa perbezaan dia. Siapa menang dapat hadiah. Tak tipu. Eh jangan risau kali ni bukan kasih sayang macam yang selalu di offerkan, kali ni kasih benci hahaha okay tak kelakar. Tapi tengoklah apa yang baru okay? Tengok! Nanti kte bagi lukisan gambar orang yang menang, dan Vampire, dan Jenab dan 30ribu orang kecil menari poco poco. Okay tak? Jawab je kat komen tu. Pertandingan tutup 28 Januari, Jumaat petang. Hadiah tu memang serius akan ku bagi. Jawab jangan tak jawab.